Auta toho vydrží opravdu hodně, ale jakmile na ně zaútočí koroze, už jde do tuhého. “Prožrané” zrezlé plechy nejenže nevypadají dobře, ale narušují i konstrukční vlastnosti celé karoserie. Nejenže oprava pak nebývá úplně za hubičku, ale větší strukturální poškození kvůli korozi může zhoršit i vaše šance při nehodě. Naštěstí tomu všemu můžete předejít. Víte, jak ochránit auto před korozí?
Pokud nemáte stejně jako drtivá většina populace auto z čistého karbonu nebo tvrzených plastů z časů našich předků, ale plechu, koroze může potkat i vás. A co pak? V případě, že včas nezakročíte, může vaše auto skončit i na vrakovišti.
Proč auto rezne?
Reznutí, nebo lépe koroze, vzniká (elektro)chemickými reakcemi při vystavení kovu okolnímu prostředí, zejména vlhkosti, solím a samozřejmě kyslíku či dalším látkám, kde je kyslík vázaný. Ten při vzniku koroze hraje zásadní roli – přece jen tento proces nazýváme také jako oxidaci kovů. Výsledkem je samotná nevzhledná vrstva rzi složená z oxidů, hydroxidů a solí s obsahem železa uvolněného z původně neporušeného plechu.
Auta mají od výroby lak karoserie ošetřený antikorozním nátěrem, ovšem i drobné poškození karoserie vlivem odlétnutí kamínku nebo odření dveří na parkovišti tento nátěr může porušit a umožnit tak přímý kontakt kovu s okolním prostředím. Samozřejmě karoserie není jedinou částí auta, která je vystavena riziku koroze. Zpravidla nejhůře přírodní vlivy zasahují podvozek auta. Ten totiž nemívá dostatečnou antikorozní ochranu ani ve chvíli, kdy vyjíždí z výrobní linky.
Jak ochránit auto před korozí?
Boj s korozí může být velmi únavný i nákladný. Stejně jako u jiných škod na vašem vozidle i tady platí, že je mnohem lepší problémům aktivně předcházet a nečekat, až se vám auto začne drolit pod rukama.
Mytí a voskování auta
Základem je pravidelné mytí a voskování karoserie. Kvůli tomu nemusíte za velké peníze navštěvovat salón, dobře vám poslouží samoobslužná automyčka, kde si umyjete, ošetříte a naleštíte karoserii za pár kaček. Mytí a ošetřování laku nepodceňujte, není to totiž nějaká zbytečná vymoženost, ale velmi účinná prevence vzniku koroze. Na hladkém a odolnějším navoskovaném povrchu totiž nečistoty a vlhkost nebudou ulpívat, což je první krok ochrany auta proti korozi.
Ochranný antikorozní nástřik
Můžete ještě nějak pomoci vašemu plechovému miláčkovi? Samozřejmě. Zmínili jsme, že slabým místem aut je už od výroby podvozek. Tady koroze dokáže napáchat velké škody, a nejhorší na tom všem je, že si při zběžném pohledu ani ničeho nevšimnete. Vyplatí se tedy zainvestovat do služeb profesionálů a nechat na váš vůz aplikovat antikorozní nástřik podvozku. Nástřik se kromě podvozku může aplikovat i do dutin auta, v nichž se často udržuje vlhkost. Cena ochranného nástřiku podvozku se pohybuje kolem 5 000 Kč a jeho účinky vydrží zhruba 5 let, s nástřikem dutin si zpravidla připlatíte ještě cca 2 000 Kč.
Stop parkování na trávě
To už jste asi tušili, že? Parkování auta na trávě, betonových zatravňovacích dlaždicích nebo rovnou na hlíně je skutečný zabiják podvozků. Garáž sice nemá k dispozici každý řidič, i obyčejný asfalt je ale vhodnějším místem pro parkování než trávník. Problémy tvoří především vlhkost, která vzlíná z rostlin a samotné zeminy. Riziko přináší ranní rosa nebo krátký déšť, především se ale vyhněte dlouhodobému vystavení auta vlhkosti.
Zimní postrach: Slaná břečka
V zimě se mytí auta stává ještě důležitějším než během zbytku roku. Nebezpečím je nejen mráz, led a tající sníh, ale také posypová sůl. Ta totiž působí jako katalyzátor celého procesu. Jinak řečeno, vznik a šíření koroze na autě se působením soli urychluje. Pokud nemáte celou zimu auto zakonzervované v garáži, soli na autě se v zimě těžko vyhnete. Jediné správné řešení je auto v zimních měsících opravdu pečlivě omývat, a to samozřejmě i zespodu. Nezapomínejte ani na podběhy a disky kol.
Zamezte škrábancům
Snažte se udržovat původní antikorozní nátěr vašeho auta neporušený a nedat oxidaci plechu žádnou šanci. Jakmile je totiž antikorozní vrstva narušená, vznik koroze už je takřka otázkou času. Předcházejte poškození auta na parkovišti i v provozu a případné oděrky a škrábance laku nechte vždy co nejdříve opravit. Čím déle necháte pracovat zub času, tím větší budou i vzniklé škody.
Pomůže vám s korozí pojištění?
Pokud máte sjednané povinné ručení i havarijní pojištění, můžete nabýt dojmu, že jste proti všem přírodním vlivům chráněni dostatečně. Ale pozor, pojištění vás chrání proti nahodilým jevům, nikoli škodám, které jsou takřka jisté. Pokud o své auto pravidelně nepečujete a necháváte ho napospas přírodě, vznik koroze by skutečně neměl být překvapivou událostí. Ostatně potíže jako koroze, porucha motoru či jakýkoliv jiný technický problém ani nesouvisí s běžně pojišťovanými havarijními riziky a bohužel se proti nim nelze pojistit.
Havarijní pojištění vám ale samozřejmě pomůže s náklady na opravu škod v případě krupobití, vichřice, záplav, povodní a dalších ničivých živelních událostí, které mohou být pro korozi živnou půdou.
Ještě havarijko nemáte? Zkuste si srovnat nabídky celé řady pojišťoven na RIXO.cz a my vám během chvilky najdeme tu nejvýhodnější. Tak do toho, stačí vám na to jen dvě minuty!