Hloubka dezénu pneumatiky je vzdálenost mezi horní částí pneumatiky a základnou běhounu. Představuje plochu, která je v kontaktu s povrchem vozovky. To znamená, že s opotřebením vzorku se snižuje schopnost pneumatiky pevně přilnout k mokré vozovce bičované deštěm, sněhem nebo kroupami.
Jinými slovy: roste pravděpodobnost smyku a následné nehody. Čím vyšší rychlost, tím větší vabank. Proto české (i zahraniční) zákony nařizují řidičům minimální hloubku dezénu. Kolik milimetrů to je? Jak dezén změřit?
Jakou minimální hloubku dezénu nařizují zákony ČR?
Řidič je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu používaných pneumatik. České zákony stanovují minimální hloubku dezénu pro letní i zimní pneumatiky. Pokud při kontrole naměříte menší hodnoty, než jsou ty předepsané, musíte situaci bezodkladně řešit.
Doporučujeme vám hloubku dezénu kontrolovat vždy na jaře a před zimou, když měníte pneumatiky (pokud zrovna nepřesedláváte na nové, u těch se kontrolou nemusíte zdržovat). Míru opotřebování dezénu nejvíc ovlivňuje počet najetých kilometrů a váš řidičský styl.
Český zákon dělí pneumatiky na letní a zimní:
- Letní pneumatiky mají při zakoupení dezén o hloubce 7–8 milimetrů. Zákonné minimum dezénu je pak stanoveno na 1,6 mm.
- Zimní pneumatiky se vyrábějí s dezénem 9–10 milimetrů. Zimní gumy by řidiči měli používat od 1. listopadu do 31. března. Na silnici by neměl vyrazit vůz s dezénem pod 4 mm.
Výměna zimních pneumatik za letní není dána zákonem. Určitě je ale žádoucí, protože vyšší valivý odpor zimních pneu v teplém počasí zvyšuje spotřebu pohonných hmot až o 10 %, takže o úsporu za přezutí gum nemůže být řeč. Pro výměnu zimních pneumatik za letní je důležitá především venkovní teplota. Pokud se teploty už stabilně pohybují nad hranicí 7° C, zimní pneu přestávají správně plnit svou funkci.
Jak jednoduše změřit hloubku dezénu?
Pokud potřebujete změřit hloubku dezénu, zastavte na rovině. Kola vytočte do co největšího úhlu, ať se k pneumatikám pohodlně dostanete. Odstraňte případné kamínky, které by vám měření komplikovaly.
Připravte si tzv. hloubkoměr a přiložte ho k podélné drážce zhruba 4 cm od bočního pláště. V této oblasti bývá opotřebení pneumatik nejkritičtější. Hloubkoměr seženete na benzínových pumpách, v hobby marketech a v nepřeberném množství e-shopů. Jeho cena začíná zhruba na 60 Kč. V nabídce je také digitální měřič dezénu, který stojí asi třikrát víc, nebo přístroje kombinující víc funkcionalit (typicky např. tlakoměr a hloubkoměr).
Měření hloubky dezénu bez hloubkoměru
Nemáte po ruce hloubkoměr? Pro odečtení přibližného výsledku si vystačíte i bez něj, pokud máte v kapse minci. V létě z peněženky vylovte pětikorunu a zasuňte ji do běhounu vzhůru nohama (aby číslice 5 byla obráceně). Pokud vidíte celé číslo, pneumatiku vyměňte.
V zimě si vystačíte s padesátikorunou nebo dvoueurovým kovákem. Pokud po zasunutí do drážky vidíte vnější okraj mince, pneumatika je sjetá.
Další nápovědou může být také tzv. indikátor opotřebení. Jde o gumové kontrolní body, se kterými se ojetý dezén postupně srovnává. Pokud je dezén na stejné úrovni jako kontrolní bod, potřebujete nové gumy. Označují se zkratkou TWI (Tread Wear Indicator), jež najdete na boku pneumatiky. Hledejte vystouplé znaky (v případě zimních gum doprovázenými symbolem vločky).
Proč na hloubce dezénu pneumatik tolik záleží?
Jak už jste si přečetli v úvodu, hloubka dezénu úzce souvisí s bezpečností na silnici. S ojetou gumou se vystavujete vyššímu riziku defektu a tzv. aquaplaningu, kdy je na vozovce velké množství vody a pneumatika ztratí kontakt s asfaltem. Auto tím pádem ztratí stabilitu. Pokud cítíte, že vás auto “tahá za volant”, nesnažte se s ním prát. Držte volant oběma rukama v poloze „tři čtvrtě na tři“ a nechte vozidlo jet rovně.
Nedostatečná hloubka dezénu a vliv na povinné ručení
Zdá se vám sjetá guma jako prkotina? Vyhláška č. 341/2014 Sb. o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích to vidí jinak. A s ní i vaše pojišťovna v případě, že budete mít nehodu. I když máte platnou státní technickou kontrolu.
S nedostatečnou hloubkou dezénu zkrátka vozidlo není způsobilé k jízdě po pozemních komunikacích. Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, pojišťovna za vás škodu neuhradí z povinného ručení.
Způsobíte-li nehodu na letních pneumatikách právě v zimním období (od 1. listopadu do 31. března, nachází-li se na silnici souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledovky), výsledek bude v případě autohavárie stejný. Navíc riskujete pokutu od Policie ČR.
Jak na autě ušetřit?
Jak vidíte, nemá cenu hledat úsporu na nových pneumatikách nebo jejich přezouvání. Ušetřit ovšem můžete na povinném ručení nebo havarijním pojištění. Stačí zadat registrační značku. Do několika vteřin uvidíte nabídky se skutečnou cenou.