Myslíte si, že odpojení elektroměru nebo plynoměru hrozí jen neplatičům? Kdepak! Stačí jen administrativní chyba u vašeho dodavatele a problém je na světě. Jak zareagovat, když vás distributor upozorňuje na odpojení měřiče a jak postupovat, když už k odpojení došlo? Všechno se dozvíte v našem článku.
Do takzvaného černého odběru energií se můžete dostat mnoha způsoby – ať už úmyslně nebo neúmyslně. Pokud ale nepatříte mezi “chytráky”, kteří si vypůjčují proud od souseda nebo stáčí měřič, aby ušetřili, může vás nastalá situace zaskočit. Přitom ani o takovém problému do poslední chvíle nemusíte vědět. Třeba tehdy, když podepíšete novou smlouvu, váš nový dodavatel “zaspí” a distributor vůbec neví, že máte nový závazek. Pojďme si ale problematické situace rozebrat pěkně popořádku.
Odpojení elektroměru kvůli neplacení
Možná zrovna na placení záloh nebo nedoplatku nemáte prostředky nebo jste jen jednoduše zapomněli. Váš dodavatel vás na nezaplacené dodávky energií upozorní už po první zmeškané platbě, a to nejčastěji e-mailem nebo telefonicky. Po dalších upomínkách a další nezaplacené záloze může dojít k vypovězení smlouvy dodavatelem a následnému odpojení “hodin”. Měřič spotřeby vždy patří distributorovi energií (nikoliv dodavateli), můžete tedy očekávat telefonát i od něj. Informuje vás, o blízkém termínu odpojení měřiče, protože se nacházíte v černém odběru. Navíc vám dodavatel ještě vyměří úroky z prodlení a dlužnou částku po vás bude vymáhat.
Jak takovou situaci řešit? Včas se jí postavte čelem. Nejlépe zálohu po splatnosti ihned po první upomínce zaplaťte – žádné velké problémy vám v takovém případě hrozit nebudou. Aktivní komunikací s dodavatelem dokážete předejít nejhoršímu i v případě, že placení v termínu zkrátka nezvládáte. I dodavatel má zájem na tom, aby vše běželo hladce a může vám upravit výši záloh nebo nastavit splátkový kalendář, který vám pomůže náklady zvládat.
Odpojení elektroměru při změně dodavatele
Když nejste spokojeni se svým současným dodavatelem elektřiny, není nic jednoduššího než ho změnit. Podepíšete tedy smlouvu u nového dodavatele, vypovíte starou a už se jen těšíte na konec původní smlouvy. Aniž byste ale něco tušili, po pár dnech vám zavolá distributor s upozorněním, že na odběrném místě není uzavřená žádná smlouva o dodávkách a za týden vám odstřihnou elektroměr.
Co v takové situaci dělat? Neměli byste nad varováním distributora jen tak mávnout rukou a očekávat, že se vše “vyřeší samo”. Raději byste měli vzít iniciativu do svých rukou a okamžitě situaci začít řešit s vaším novým dodavatelem. Nemá smysl naléhat na distributora a přesvědčovat ho o platnosti vaší smlouvy. Příčinou problému totiž bývá nepředání informací od dodavatele distributorovi. Vyplatí se tedy dodavateli vylíčit váš problém co nejdříve. Náprava této situace je poměrně jednoduchá a dodavatel ji dokáže vyřešit během pár dnů.
A co když má i po několika dnech distributor stále choutky na váš měřič? Čas se krátí, urychleně si proto najděte nového ověřeného dodavatele, se kterým bude vše šlapat, jak má. Od vaší smlouvy ještě stihnete odstoupit bez sankce do 15 dnů od zahájení dodávek nového dodavatele.
Odpojení elektroměru při přepisu energií
Ke zmatkům a následnému odpojení elektroměru může dojít také v situaci, kdy jste si pořídili nové bydlení a nechcete pokračovat u dodavatele, kterého si vybral původní majitel. Je tedy nutné, aby stávající smlouvu ukončil. Přepis odběrného místa na nového majitele je ale závislý na spolupráci obou stran a původní majitel vás ale musí informovat o termínu ukončení původní smlouvy. Co když vám nic neoznámí? Nevíte, kdy dojde k ukončení smlouvy a se sjednáváním smlouvy u nového dodavatele se těžko trefíte do přesného termínu navazujícího na datum ukončení. Na určitý čas se tedy můžete ocitnout v černém odběru. A na to vás distributor samozřejmě rád upozorní a pohrozí odpojením vašeho elektroměru nebo plynoměru.
Jak problém vyřešit? Když už smlouvu máte, stačí jen zaurgovat dodavatele k předání informací distributorovi. Pokud vás ale distributor informoval o tom, že na vašem odběrném místě není evidovaná žádná aktivní smlouva, nemá smysl otálet a uzavřít vlastní smlouvu. Rychle si srovnejte nabídky dodavatelů a co nejdříve smlouvu sjednejte. Pokud je odběrné místo bez platné smlouvy, vše s novým dodavatelem vyřešíte během chvilky. Distributor vás informuje zpravidla jeden týden před samotným odpojením měřiče. Když začnete ihned situaci řešit, máte dobrou šanci vyváznout z této nešťastné situace s netknutým elektroměrem nebo plynoměrem. Nepočítejte ale s tím, že za období odběru energií bez smlouvy ušetříte. Nový dodavatel vám ho později zpětně vyúčtuje.
Jak na opětovné připojení energií?
Neubránili jste elektroměr nebo plynoměr ani svým tělem? Pokud vám distributor měřič odstřihl, budete muset u distributora požádat o opětovné připojení. Budete si ale muset počkat na stanovení termínu připojení, kontrolu elektroměru revizním technikem a ještě k tomu za znovupřipojení měřiče zaplatíte několik tisíc korun. Poplatek může být u každého distributora jiný, nejčastěji ale počítejte s částkou kolem 2 tisíc korun. Ke dni opětovného připojení musíte mít i sjednanou smlouvu s novým dodavatelem, abyste se opět neocitli v černém odběru.
Ještě svého dodavatele nemáte? Srovnejte si nabídky dodavatelů energií zdarma a nezávazně na RIXO.cz. Stačí jen zadat několik údajů o vás, vaší spotřebě a odběrném místě. Do minuty vám ukážeme aktuální nabídky dodavatelů přímo pro vás. A rovnou můžete nějakou z nabídek využít!