S píchlou “gumou” už se někdy v životě potýkala velká část řidičů. Ty z nich, kteří nejsou na defekt v provozu vybaveni dojezdovou pneumatikou, může taková komplikace pěkně potrápit. Dá se riziko defektu pneumatiky minimalizovat a jak defekt řešit, když už se objeví?
Jednou si takhle vyjedete provětrat válce a najednou vám začne připadat řízení auta jiné. Na defekt vás zpravidla upozorní náhlé stáčení auta na stranu, prudké zaškubnutí, podivný hluk i rozsvícená kontrolka tlaku v pneumatikách. Píchlá pneumatika vám může překazit cestu do práce, na výlet nebo třeba dovolenou v zahraničí. Vyplatí se proto vědět, jak můžete této nepříjemnosti předejít.
Co můžete udělat, aby vás defekt pneumatiky nepotkal?
Píchnutí pneumatiky se vám nepodaří předejít se stoprocentní jistotou, ale riziko poškození se dá snížit. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel, díky kterým budou vaše pneumatiky “chrochtat” blahem.
Udržujte předpisový tlak v pneumatikách
Pravidelná kontrola správného tlaku v pneumatikách a dofouknutí v případě potřeby je pro jejich výdrž zásadní. Není přitom dobré pneumatiky ani přehušťovat, ani podhušťovat. Právě podhuštění pneumatik znamená nerovnoměrné opotřebování především po krajních stranách pneumatiky a rychlejší zahřátí při jízdě. Ohýbání bočnic z této příčiny stojí za podstatným procentem defektů. Ani přehuštění ale není zdaleka ideální. Může dojít ke ztrátě přilnavosti, čímž se zvyšuje riziko nebezpečných situací jako smyk nebo aquaplaning.
Vliv na tlak v pneumatikách mohou mít příliš nízké nebo vysoké teploty vzduchu, v zimě a létě byste si měli zkontrolovat tlak ve všech pneumatikách alespoň jednou za měsíc.
Staré a opotřebované pneumatiky píchnou snadno
Jezdíte na jedné sadě pneumatik už desátým rokem? Pak se nebezpečí vzniku defektu podstatně zvýší, i pokud pneumatiky vypadají pořád dobře a splňují minimální hloubku dezénu.
A co je na vině? Nevyhnutelné opotřebení a související únava materiálu. Nezapomeňte proto letní i zimní pneumatiky po 5-6 letech vyměnit za nové. To navíc platí i pro nikdy nepoužité rezervní pneu. Své ale dělá i počet najetých kilometrů. Rozmezí nájezdu, ve kterém byste měli uvažovat o nákupu nové sady, je kolem 50-100 000 km, přičemž u zimních pneumatik je výměna zpravidla potřeba dříve.
Pozor na lesní cesty a průjezd staveništěm
Pneumatika vydrží hodně, ovšem ani ta není zcela imunní vůči mechanickému poškození kameny či jinými ostrými předměty. Opatrnost je potřeba hlavně na neudržovaných cestách s výmoly, v místech stavby a u krajnic. Ani najíždění na obrubníky při parkování zdraví pneumatik vůbec nesvědčí.
Vyšší přetížení, vyšší riziko pro pneumatiky
Vozíte v autě několik metráků nákladu? Nedávejte si pozor jen na to, zda zavřete kufr. Dojít může nejen k výraznému prodloužení brzdné dráhy a horší ovladatelnosti vozidla, ale také k nadměrnému opotřebení pneumatik, které se přehřívají a mohou prasknout. Nelze také nezmínit, že za přetížení vozidla nad povolenou hmotnost v technickém průkazu policie rozdává také poměrně přísné pokuty.
Jak řešit defekt pneumatiky
Defekty pneumatik jsou v silničním provozu tak častou nepříjemností, že na “první pomoc” v této situaci myslí i zákon v rámci povinné výbavy auta. Pokud není vaše auto vybaveno tzv. runflat (dojezdovými) pneumatikami, vždy byste s sebou měli vozit rezervní kolo nebo sadu na opravu pneumatik.
Postup při odhalení defektu je pak jednoduchý. Zastavíte na prvním bezpečném místě, stejně jako v případě nehody (tedy pokud se nenacházíte na odpočívadle nebo benzínce, obléknete si reflexní vestu a postavíte výstražný trojúhelník) a sami si pneumatiku vyměníte či opravíte. Nabízí se vám ale ještě jedna alternativa…
Spolehnout se můžete i na asistenci
Nemusíte s sebou vozit nic z výše uvedeného, pokud máte společně s povinným ručením nebo havarijním pojištěním sjednanou neomezenou nonstop asistenci po celé České republice, která vám s opravou pneumatiky pomůže. Ale ještě než své rezervní kolo vyhodíte, nejprve si ověřte, že se vaše neomezená asistence vztahuje nejen na odtah nebo vyproštění, ale také na opravu na místě v případě drobných závad, kam defekty pneumatik spadají.
Ještě nemáte povinné ručení nebo havarijní pojištění s neomezenou asistencí? Najděte výhodné nabídky ve srovnání na RIXO.cz. Stačí jen zadat SPZ, doplnit pár informací a do minuty už uvidíte ty nejlepší ceny právě pro vás.
Stejně jako při píchnutí pneumatiky můžete služby asistenční linky využít také při vybití baterie, nedostatku nebo záměně paliva a v celé řadě dalších situací. Nicméně, sada na opravu pneumatik se ale neztratí ani v případě, že máte asistenci sjednanou. Počítejte s tím, že v některých koutech republiky můžete na techniky čekat i několik hodin.
Na asistenci nezapomeňte ani při cestách do zahraničí
Defekt pneumatiky vás může potkat ve chvíli, kdy to nejméně čekáte – a to třeba i po cestě na dovolenou. Pokud se chcete pro případ technických poruch nebo drobných závad dobře chránit i za hranicemi Česka, nezapomeňte si společně s cestovním pojištěním sjednat také pojištění vozidla do zahraničí.
Jedná se o asistenční služby, které vám pomohou zajistit nejen samotné vyřešení problému s autem, ale i tlumočení a komunikaci s policií nebo autoservisy. S pomocníkem na telefonu se jakékoliv nesnáze řeší mnohem pohodlněji, ať už jste kdekoliv.