Přišla vám od vašeho dodavatele energií zpráva, že vám zdraží elektřinu nebo plyn a zvýší zálohy? Změna ceny energií vás může vyděsit, ale nemusíte se s ní smířit. Stačí jen vědět, co v takové situaci udělat.
Za elektřinu a plyn by chtěl každý z nás ušetřit. Že by ale dodavatelé sami o sobě zlevňovali? To není tak častý jev, a s mnohem větší pravděpodobností vás potká zdražení. Zvýšeným výdajům ale můžete zabránit – nejčastěji nalezením výhodnější nabídky u nového dodavatele.
Není změna jako změna
Je podstatný rozdíl v tom, zda se vám celková cena za energie zvyšuje z důvodu úpravy distribučních poplatků, nebo neregulované (obchodní složky) ceny. Ceny za distribuci se upravují vždy k 1. lednu v návaznosti na Cenové rozhodnutí ERÚ. Se zdražením distribuce bohužel nenaděláte nic – platí ji každý ve srovnatelné výši, ať už je obchodní cena za megawatthodinu jakákoliv. Výjimečně může k úpravě cen dojít i jindy než k počátku roku, například při zavádění nových poplatků, jako se stalo například v červenci 2024 v souvislosti s novým poplatkem za datové centrum.
Jediná složka celkové ceny energií, kde můžete výběrem dobré nabídky ušetřit, je právě neregulovaná část ceny. Změna obchodní ceny přichází ve chvíli, kdy vám končí fixace, nebo v podstatě kdykoliv, pokud máte smlouvu na dobu neurčitou bez garantované ceny. Dodavatel vám musí vždy o zdražení dodávek dát vědět předem – a pokud se s rostoucími náklady na energie nehodláte smířit, na tuto skutečnost můžete reagovat výpovědí smlouvy. V případě, že nepodniknete žádné kroky, má se za to, že s novou cenou souhlasíte.
Kdy je zvýšení obchodní ceny (ne)oprávněné?
Obecně platí, že u smluv na dobu neurčitou se může cena měnit kdykoliv. Naopak u takzvaných fixovaných závazků, neboli smluv na dobu určitou se cena po sjednanou dobu nemění. Až po doběhnutí smlouvy následuje automatické prodloužení dodávek energií za novou cenu, kterou vám dodavatel zavčas oznámí.
Při oznámení změny ceny musí dodavatel dodržet několik náležitostí. Kromě toho, že vás musí informovat nejméně 30 dní před dnem účinnosti nové ceny, musí k tomuto oznámení připojit také poučení o právu odmítnout změny a smlouvu bez sankce ukončit. V neposlední řadě se také dodavatel musí za každých okolností řídit ujednáními ve smlouvě a ve vlastních obchodních podmínkách. Pokud dodavatel jakoukoliv náležitost opomene, máte právo namítat neúčinnost změny ceny.
Obzvlášť zrádné mohou být “naoko” fixované ceny, které ovšem neplatí po celou dobu sjednaného závazku. Dodavatel se vám může snažit namluvit, že během trvání smlouvy může upravit cenu podle svého uvážení. Ale pozor, takový postup nemusíte akceptovat, pokud jste již při podpisu smlouvy nebyli s novou (konkrétní) cenou rovnou obeznámeni.
Zde samozřejmě stejně jako u jiných smluvních vztahů platí, že práva patří bdělým a pokud se vám na jednání dodavatele něco nezdá, nenechávejte si nic pro sebe. Rozporujte oprávněnost změny ceny u dodavatele, případně využijte pomoc Energetického regulačního úřadu.
Co dělat, když se změnou ceny energií nesouhlasíte?
Došlo vám do schránky oznámení o změně obchodní ceny elektřiny nebo plynu? Nečekejte na chvíli, až budete skutečně novou cenu platit. Máte totiž skvělou příležitost porozhlédnout se po tom, co trh nabízí a rovnou si vybrat lepší nabídku.
1) Srovnejte si nabídky konkurence
Zdá se vám, že je cena nabízená dodavatelem přemrštěná? Nezávazně omrkněte aktuální nabídky jiných dodavatelů. Stačí vám k tomu pár minut a údaje z vašeho posledního vyúčtování. Srovnání vám dá okamžitý přehled o cenových hladinách dodávek elektřiny či plynu a možná díky němu objevíte i skvělou nabídku za mnohem lepších podmínek, než jaké měla vaše původní smlouva.
2) Odstupte od smlouvy se stávajícím dodavatelem
Víte, že už nechcete pokračovat v odběru energií u stávajícího dodavatele? Odstupte od smlouvy podle instrukcí uvedených v oznámení změny ceny. Odstoupit můžete bez jakékoliv sankce, jen nezapomeňte dodržet termín zaslání dokumentu dodavateli. Pokud došlo ke zdražení, stihnout to musíte do 10. dne před datem účinnosti nové ceny.
V případě, že nedošlo ke zdražení, ale například marginálnímu zlevnění, je možné smlouvu vypovědět do 20. dne před koncem závazku.
3) Uzavřete smlouvu s novým dodavatelem
Našli jste dobrou nabídku, od staré smlouvy jste odstoupili a nyní už zbývá jen podepsat novou a výhodnější smlouvu. Vše zvládnete online a převod odběrného místa k novému dodavateli trvá jen pár dní. Neodkládejte ale hledání nového dodavatele na poslední chvíli, ať se neocitnete ani na chvíli v tzv. “černém odběru”. Zprocesování smlouvy ze strany dodavatele a operátora energetického trhu zabere zhruba týden.
Nevíte si rady, jak postupovat? Nechte si poradit od specialistů RIXO.cz. Stačí si srovnat nabídky, vybrat si tu nejlepší a změnu dodavatele zařídíme za vás!